Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

söndag 13 december 2009

There is no planet B











"What do we want? - Climate justice! When do we want it? - Now!"

Det var en skön känsla av inspiration som spreds i min kropp när vi igår samlades vid Vor Frue Plads, här i Köpenhamn, inför den stora demonstrationen. Människor från olika länder som alla varit engagerade i Countdown to Copenhagen-kampanjen. Nu var det äntligen dags! Plakat med kampanjens slagord "Hög tid för klimaträttvisa" på en mängd olika språk hade trycks upp. Så började den långa färden mot Bella Center, där förhandlingarna äger rum. Hur många som totalt gick i demonstrationen har jag dålig koll på men en massiv folksamling var det i alla fall. Det var häftigt att stå mitt i denna folkhop och visa att vi är många som kämpar för klimaträttvisa!


På vår aktion på Mynttorget i fredags blev jag intervjuad av SVT. De frågade om vad jag egentligen trodde att jag skulle åstadkomma genom att åka till Köpenhamn. Tror jag verkligen att jag ska kunna påverka? Jag svarade nåt om att vi kanske inte kommer uträtta underverk, men att man ändå måste visa att vi bryr oss och att frågan om klimaträttvisa är så pass viktig att den inte kan negligeras. Hade jag hunnit tänka efter lite hade jag också svarat att det egentligen är lite lustigt att det är jag som ska behöva försvara mitt engagemang. Det enda säkra sättet man kan vet att man inte kan påverka något är ju att sitta hemma i soffan och inte göra nånting. Men det behöver aldrig förklaras eller försvaras. Istället är det vi som faktiskt vill göra något åt orättvisor, som ibland beskrivs som lite naiva och konstiga.
Själv tycker jag det borde vara tvärtom. Att de som inte bryr sig, inte tror på att förändring är möjlig, inte vill göra något för en bättre värld som borde få förklara sig för SVT:s journalister. För, som ett demonstrations-plakat så tydligt uttryckte det: There is no planet B. Vi har bara en jord. Och den kan vi inte kompromissa med. Det var det alla tusentals demonstranter igår ville visa.