Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

onsdag 16 december 2009

Till i-ländernas politiker i Köpenhamn

Förmodligen bör man inte blogga när man är arg, men jag måste kanalisera min ilska och min besvikelse någonstans! Aldrig har avståndet till Köpenhamn känts längre bort som när jag i skrivande stund befinner mig i Stockholm. Aldrig har avståndet till er politiker känts mer distanserat... Det är med spänning jag följer med i rapporteringen från klimatmötet, men också med besvikelse över att ni, ni världens ledare, är så tama.

När jag ser er politiker slår det mig: ''Tänk att dessa är utvalda att representera oss medborgare?'' Det är nog många med mig som inte känner sig representerade... Sprickan mellan utvecklingsländer och industriländer tycks bli allt vidare. Jag känner med utvecklingsländernas delegater. De drabbas ju idag! Bilden av de kraftigt undernärda barn jag såg i Burkina Faso sitter etsad på närhinnan för alltid! Den förtvivlan hos bönderna som inte kan odla på grund av torkan som följer på klimatförändringarna ekar i mig. Och industriländerna som bär ansvaret, ni, vi, gör ingening...

Och även om mina ord bara kommer eka i ett tomt cyberspace vill jag uppmana er politiker till sans! Skit i alla politiska spel och all rädsla för ekonomiska problem som kommer följa i klimatavtalets fotspår! Jag tror på att vi kommer skapa innovativa och klimatsmarta lösningar. Både i går och idag har nyheterna berättat om uppfinningar på exempelvis Chalmers som stöder den tesen. Jag är mer rädd för vad som kommer hända om vi inte gör något drastiskt! Om vi föreställer ett värsta tänkbara scenario så kommer ekonomin vara det sista vi oroar oss för, tro mig.

Jag uppmanar er politiker till ett rättvist klimatavtal och jag uppmanar er att agera nu!

MVH
Evelina