Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 15 juli 2008

Praktikrapport 6: HEJ!

Ja, det är sant! Jag kan ropa Hej! För jag har kommit över bäcken och fått mitt visum!

Äntligen gick saker och ting vår väg. När biljetten fick bokas om den senaste gången visade det sig att det inte fanns några lediga platser förrän fredagen den 18:e, vilket var två veckor efter den bokningen jag då hade. Vi suckade över den långa tiden och satte upp mig på väntelista för att försöka få en tidigare biljett (trots att visumet då inte var klart... men vi misstänkte att det inte skulle ta fullt så lång tid). Och i onsdags förra veckan ringde resebyrån och sa att det hade blivit en plats ledig på ett flyg den 16:e. Efter kort konferernade med Sri Lanka-chefen bokade jag den biljetten och sände iväg en bön och önskan om att visumet skulle hinna bli klart tills dess. Så i fredags började det röra på sig. I Colombo sa dom att papprena var redo att skickas till Stockholm. På ambassaden hade inget kommit och min "handläggare" var på semester... Så igår slängde jag mig på telefonen igen och ringde. Ja, papprena har kommit, sa kvinnan på ambassaden. Jag jublade! Men handläggaren var fortfarande på semester, så hon var lite tveksam över när visumet skulle kunna utfärdas. Jag bönade och sa att jag hade en biljett till Colombo på onsdag morgon. "Ok, we'll have the visa ready for you tomorrow morning" sa hon. Jag jublade igen! Men oron över att det hela trots allt inte var över kunde inte lägga sig. Inte förrän jag idag, kl 11.13, fick passet i min hand och kunde läsa visumet med mina egna ögon kunde jag slappna av. Så, mina vänner (kända och okända), imorgon onsdag kan jag äntligen kliva på planet till Sri Lanka. Lycka!

(dock är visumet bara för en månad och jag ska tydligen ansöka om residence visa när jag är på plats. Varför jag behöver residence visa när jag bara ska vara där 2 månader har jag inte lyckats lista ut. Men enligt min SL-kollega är det "normal procedure". Så jag är lugn)