Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

söndag 28 oktober 2007

Grymma tanter

En torsdageftermiddag häromveckan strax före Diakoniamötet ägnade jag och Calle oss åt att strosa omkring lite i Uppsala stad. När vi kom fram till Stora Torget fick jag syn på några svartklädda (ursäkta uttrycket men de var faktiskt) tanter som placerat sig i ett hörn av torget tillsammans med ett och annat brinnande ljus. Min första reaktion var ärligt talat att avfärda dem som någon skojig sekt, men då fångades min blick av en stor banderoll med texten ”Stoppa muren!”. Hm?

När vi gick fram till dem visade de sig tillhöra Kvinnor i svart, ett internationellt nätverk för fred. De delade ut lappar som uppmanade till att avbryta ockupationen av Palestina, och berättade mer än gärna om Israels brott mot FN-resolutioner.
- Jaha, vad bra! Ska ni stå här många torsdagar framöver eller? frågade jag lite förvånat, eventuellt ganska påverkad av mina egna fula fördomar om vad tanter brukar ägna sig åt på vardagseftermiddagarna. (Virka, fika, spela bingo... Ni fattar.) På detta svarade en av tanterna leende:
- Vi har stått här en timme varje torsdag i flera år. Vi hoppas att någon läser våra lappar.

Grymma tanter, eller hur? Grejen är att detta fantastiska, envisa och långsiktiga engagemang känns så otroligt fjärran från mitt eget. Lägga en timme i veckan under flera år på att stå vid en banderoll, utan att se någon direkt och tydlig förändring som kommer av detta eviga stående? Verkar inte så troligt att jag skulle ägna mig åt det. Och kanske är det lite synd? Kanske borde jag försöka lära mig något av detta tålmodiga, envisa?

Det ska jag fundera på. Under tiden konstaterar jag igen, grymma tanter. Och för er som känner till mitt (ändå ganska tålmodiga!) jämställdhetsengagemang och undrar varför jag bloggar om en kvinnoföreningen citerar jag nu: ”Män och kvinnor är välkomna att stå med oss i en manifestation för fred och rättvisa.” (Min kursivering.)

Ps. Mer information om Kvinnor i svart finns på www.fredskontakt-uppsala.net
Pss. Bor du i Uppsala är ett tips det föredrag Kvinnor för fred anordnar nu på onsdag 18:30. ”Vill de verkligen ha fred?” om Israel/Palestina. Återigen, se hemsidan.