Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 2 oktober 2007

Den optimala hållbara konsumtionen

Nu ska jag konsumera på ett hållbart sätt. Jag ska köpa julklapp till min syster. Det är verkligen tidigt att köpa julklapp men det beror på att vi ska använda den redan i början av november. Funderar på att försöka konsumera hållbart överlag när det gäller presenter framöver.
Jag ska köpa en danskurs till oss så att vi kan skaka loss när min syster hälsar på. Jag tror att det är en present som är vänlig mot miljö, människor och klimat. Varför:


Det är ingen pryl som kan ha tillverkat av något ämne som skadar naturen.
Det är inget som transporterats = inga koldioxidutsläpp.
Den kräver inte massa onödiga, miljöfarliga förpackningar eller omslagspapper som man ändå slänger sedan.
Den ger lön till en danslärare och några musiker, men troligen ingen stor vinst som går till någon rik knösus.
Man blir glad av att dansa!
Man bränner några kalorier också!
Lokalen har ingen airkondition = ingen överdriven energiåtgång + det blir varmt och känns lite som om man var i något varmt afrikanskt land!
Man kan åka dit med cykel eller kollektivtrafik = inga onödiga avgaser smutsar ner stan.

Summa summarum, den ultimata hållbara miljö- och människovänliga presenten, tror jag.

Fundera över vad du brukar ge folk i present. Ger du bort en massa koldioxidutsläpp, eller besprutningsmedel, eller dåliga arbetsvillkor till dina vänner och familj? Inte så snällt, kanske!
Det finns schyssta alternativ – köp rättvisemärkta rosor, eller varför inte plocka en egen bukett vid vägkanten. Tillverka egna kort av miljövänligt papper. Köp rättvise- och kravmärkt choklad eller snygga ekologiska kläder. Det finns massa olika märken nu! Eller gör som jag, ge en upplevelse som ni gör tillsammans.

Kom ihåg - det bästa du kan ge är vänskap, kärlek och en kram!