Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 25 september 2007

Vi kräver insyn!

Världens första Diakonia-Uppsala-aktivistgrupps-aktion har nu genomförts! Igår eftermiddag stod några av oss utanför Naturkompaniet i Uppsala och delade ut informationsblad om hur svårt det varit för Rena Kläder att få något grepp om under vilka arbetsförhållanden Fjällrävens produkter tillverkas. Just igår släpptes nämligen en rapport om tre svenska klädföretags etiska arbete – en rapport Fjällräven inte velat delta i.
Tidigare på dagen hade Henrik, som genom Svenska Kyrkans Unga är engagerad i Rena Kläder och också var den som anordnade aktionen, varit inne på Naturkompaniet och överlämnat ett exemplar av rapporten samt en utdelningslapp. Själv funderade jag lite nyfiket vad de anställda i butiken tänkte när majoriteten av deras kunder just denna stund kom in i butiken läsandes på en liten lapp med rubriken ”Fjällräven Underkänt”…

Spännande under aktionen var att studera olika sätt att förmå förbipasserande att verkligen ta emot vår lappar. Minst tre olika stilar kunde konstateras:
- Stil 1: Le stort, placera sig på behörigt avstånd från den eventuella mottagaren och mycket artigt fråga ”Får jag ge dig en sådan här?” och försiktigt föra lappen i riktning mot personen. Underförstått budskap: ”Jag vill hemskt gärna ge dig en lapp och jag kommer bli jätteledsen om du inte tar emot den.” Resultat: Ganska bra!
- Stil 2: Le lite lagom, placera sig på den exakta punkt där mottagaren (i det här fallet finns inget val) tänkt ta sig förbi dig och väldigt hurtigt säga ”Varsågod!” samtidigt som lappen liksom snärtas fram. Underförstått budskap: ”Du kommer inte förbi utan att ta den, det blir smärtfriast för oss båda om du bara gör det.” Resultat: Också bra!
- Stil 3: Få ett telefonsamtal, placera sig bakom en stor blomkruka och föra ett samtal under i princip hela aktionen. Underförstått budskap: "Mina medaktörer är lite pinsamma." Resultat: Sådär.

100 lappar delades ut, några små korta diskussioner fördes och förhoppningsvis kan detta vara ett steg mot att få Fjällräven och andra företag att bli mer öppna för oberoende kontroller. Nästa gång du vill handla en sån där söt ryggsäck, passa på att fråga lite hur den egentligen tillverkats.

Ps. Läs mer och ladda ner rapporten på www.renaklader.org Ds.