Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

onsdag 19 november 2008

Hurra!

Måste bara meddela att jag idag äntligen gjort min läxa, som vår aktivistgrupp gav sig själv efter en spännande kväll om fiskeindustrin. Här kommer den rafflande berättelsen om en lyckad shoppingtur:

Jag har länge gått och tjurat över att vår lokala matbutik inte har odlad, ekologisk laxfilé i sitt sortiment, i synnerhet när de profilerar sig som väldigt mycket eko och rättvismärkt. Och i synnerhet eftersom jag vet att den stora konkurrentkedjan har ekologisk, fryst lax i sitt sortiment, av sitt eget märke (efter besök hos mor och far, vi har ingen sådan butik i vårt område). Idag drog det äntligen ihop sig till konfrontation...

Jag skulle bestämt ha lax och smög runt i butiken länge och väl för att lyckas haffa person-som-troligen-är-chef istället för typisk-praktikant eller något-trumpna-kassörskan. Jag lyckades få tag på honom vid fiskdisken och frågade efter ekologisk laxfilé. Han visade mig både kall- och varmrökt ekologisk lax, men jag skulle ju inte ha rökt lax. Han föreslog istället den ekologiska torsken som kommit, men jag skulle ju inte ha torsk. Han sa då att de nog inte hade ekologisk laxfilé, även om de generellt är väldigt duktiga på ekologiskt och rättvisemärkt (vilket de faktiskt är). Han sa att han inte ens visste om det fanns. Jo, sa jag, konkurrenten har minsann ekologisk laxfilé, visserligen av sitt eget märke, men något måste ju finnas. (Hurra för konkurrens =) )Vid det här laget hade även något-trumpna-kassörskan anslutit sig och sa att det ska vi kolla upp. Person-som-troligen-är-chef sa: Tack för tipset! Och det verkade som att han menade det.

Jag tackade och gick mot kassan. När jag stod och drömde mig bort i kön, med ögonen på någon avlägsen tidning som av någon anledning verkade ha ett papper från rättvisemärkt choklad på utsidan (?), står någon plötsligt bakom mig och halvropar: Hallå! Något-trumpna-kassörskan står där och ber om ursäkt för att hon skrämde mig, men hon hade sprungit och kollat upp laxen och sett att det fanns ekologisk laxfilé, två-pack. I frysen, frågade jag. Nej, att få hem, sa nu-snabba-och-inte-alls-trumpna-kassörskan. Vad bra! utbrast jag. Tack!

Så kunde jag gå hem nöjd och glad, efter att förvånad ha insett hur otroligt lätt det är att påverka ibland - och hur välvilliga butiker kan vara (och hur otrumpen en till synes trumpen kassörska kanske egentligen är). Det som jag varit så irriterad på så länge togs tag i direkt med hjälp av en fråga och lite väl vald (konkurrent-)information. Hurra!

Nu återstår bara att se när laxen finns i frysen...

Rolig läxa - prova du oxå!

Hälsar Josefin, som idag också kunde glädjas åt de, för butiken, nya inslagen rättvisemärkt vaniljsocker, rättvisemärkta avokadosar och ett utökat rättvisemärkt-te-sortiment, samt en i höst installerad kaffemaskin med rättvisemärkt kaffe i butiken, ifall man blir fikasugen när man handlar!

Hurra! =)