Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 1 maj 2012

Vi får inte glömma att tacka också

Det har varit riksstämma och ungdomsmöte i Vännäs. 300 kristna ungdomar på en och samma plats. Ett perfekt forum för Diakonia att synas och höras på. Därför fick jag åka till Någonting större, som aktivist, och stå i montern i matsalen samt hålla i en workshop med den lilla, nätta rubriken "Förändra världen". Workshopen drog ett 20-tal personer; från de yngsta tonåringarna till unga vuxna. En härlig skara människor, som alla visade engagemang i och intresse för att förändra världen. En härlig skara människor - som jag snabbt fick förstå aldrig hade hört talas om Diakonia. Följande frågor poppade upp från de yngre tonåringarna strax innan vi skulle börja:

- Vad betyder Dikonia?
- Har det något med diakoner att göra?
- Vad är en diakon?

Jag blev något mållös. Jag har nog aldrig ens funderat över varför Diakonia heter just Diakonia. Och vad är en diakon egentligen? Mitt spontana svar blev efter lite hummande och mumlande "ööh, typ en kristen kurator". Alltså en människa som hjälper en annan människa. Utifrån det drog vi slutsatsen att Diakonia heter som det heter för att det är människor som hjälper människor. Vilket ju vore en ganska logisk slutsats, eller hur? Speciellt med tanke på vår slogan: Människor som förändrar världen.

I denna fantastiska skara tonåringar fanns bland annat Edith med pigga ögon och en gul godisklubba i munnen. Hon hade kommit till workshopen för att hennes vänner hade gått dit. Hon hade aldrig tidigare hört talas om Diakonia. När jag frågade hur det kan komma sig att det fortfarande finns så många människor som lever i fattigdom räckte hon försynt upp handen och svarade enkelt:

- För att det är ojämt fördelat?

 Ja, precis så är det (plus att vi lever i en värld med komplexa system och korrupta människor)! I slutet av workshopen, när jag frågade om det fanns några funderingar efter det vi pratat om, räckte samma, fina tjej upp handen igen.

- Vi kan be för allt det goda som görs, sa hon och log det raraste leende jag sett på länge! sant. Det sker ju faktiskt otroligt mycket gott, tack vare Diakonia och människor som förändrar världen. Det är värt att komma ihåg - och att tacka Gud för!

Emma Färdeman
Göteborgsgruppen