Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

onsdag 7 mars 2012

Ett brev till Sveriges politiker!

Hej!


Jag blir så arg och upprörd över det Sverige jag idag vaknar upp till. Egentligen vill jag mosa ner huvudet i kudden, somna om och låtsas som att allt är en dröm. Alternativt skulle jag nog vilja säga upp mitt medborgarskap. Men så inser jag att det inte hjälper de offer som en dag kommer att dö på grund av att ytterligare en vapenfabrik har byggs på vår planet och tillverkar ännu fler dödande vapen. Det sorgliga är att Sverige i hemlighet står bakom detta för att det ger fint klirr i kistan.


Men vart finns politikerna som kan stå rakryggade och stå för vad som sker? Inte politiker som säga att "vi kan inte arbeta med mänskliga rättigheter i Saudiarabien om vi inte först bygger en vapenfabrik till dem" (Ett resonemang som jag dessutom inte hänger med på, så ni får gärna förklara).


Vad som har hänt med Sveriges Politik för Global Utveckling (PGU) som säger att all Sveriges politik ska sträva åt samma håll: att minska fattigdom och stärka mänskliga rättigheter? Att hjälpa en av världens hårdaste diktaturer att producera egna missiler – är det att stärka respekten för mänskliga rättigheter? Varför har Sveriges vapenexport till diktaturer ökat lavinartat de senaste 10 åren?


Stå för att ni vill tjäna pengar på den mest skitiga verksamheten som finns eller res er och snälla gör nått åt saken! För ett Sverige som tiger och låtsas som att vi är någon typ god-moralisk-nation har jag tröttnat på.