Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

fredag 30 april 2010

Carrotmob, eller morotsmaffian!

Konsumentrörelsen Carrotmob startade i San Francisco 2009 och har fått stor internationell genomslagskraft. Över 50 event har körts runtom i världen och onsdag den 28 april hade morotsmaffian nått Stockholm!

Närmare bestämt var det matvarubutiken Good Store på Södermalm som fick besök av en stor grupp konsumenter som valde att handla just där. Eventet hade föregåtts av en tävling där flera matbutiker hade haft budgivning om vem som ville lägga störst andel av den ökade omsättningen på energibesparande åtgärder i sin butik, och Good Store tog alltså hem segern med löfte om 30 procent. Initiativtagare till carrotmob Stockholm var Föreningen Medveten Konsumtion och Minplanet.se.

Jag tyckte carrotmob var en superbra idé när jag fick höra talas om det! Verkligen ett sätt att utöva positiv konsumentmakt. Makt kan ju klinga lite negativt annars. Men hellre morötter än pekpinnar eller piskor!

Eftersom jag bor i närheten av Good Store så var det lätt för mig att slinka förbi och stilla min aptit och nyfikenhet! Det var ungefär lika delar av varje som fick mig att gå de extra metrarna för att handla just där.

Jag möttes av: mycket folk både i butiken, och utanför på gatan. Jag fick: trevlig och snygg (!) personal och butik, kvalitetsmatvaror och ett band som spelade schysst musik till shoppandet.

Mest nöjd var jag med att upptäcka att det finns ekologiska popcorn! Som jag inte har provsamkat än. Men jag tror de är extra goda:-)

Karin Eriksson, aktivist i Stockholm