Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

fredag 26 februari 2010

Vem lär av vem?

Med en kopp kaffe på ett hotellrum i La Paz försöker jag samla mina intryck. Tankarna går till Juanita, den lilla 7-åriga flickan jag mötte igår och som med sin blick berättade så mycket för mig. Nu sprang hon barfota bland hönsen och hundarna på gårdsplanen, alltmedan hennes mamma sålde hantverksprodukter till oss turister. Men vad gör Juanita när hon är vuxen?

För några korta ögonblick möttes våra blickar och vi bytte leenden med varandra. Hennes ögon berättade att när jag blir stor skall jag göra något viktigt här på jorden. Jag kanske blir präst i min kyrka.

-En kvinnlig präst i den katolska kyrkan? tänker jag. Men om någon kan så är det Juanita. Hon lär mig något om kraft och liv där på gårdsplanen. En rik, välutbildad och välnärd västerlänning byter leende med en fattig 7-åring i en by i Bolivia.
Vem har egentligen något att lära av vem?

Curt Engström