Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

fredag 29 oktober 2010

Vykortsöverlämning...

Idag var det så dags för Samuel och mig att bege oss till Stockholm för att under högtidliga former lämna över namninsamlingen om kapitalflykt. Jag och Samuel var där för att representera aktivistgrupperna. De som kom från kontoret var Bo Forsberg, Maria Gilljam och Penny Davies. Mötet var bokat med Mattias Hector, avdelningschef för internationella avdelningen på Finansdepartementet och Johan Berggren, politiskt sakkunnig i Anders Borgs stab. Några till från Finansdepartementet kom också och mötet som var tänkt att ta 10 minuter fick nästan en havtimme.

Vi började med att Bosse förklarade lite vad Diakonia är, hur vi jobbar och varför ci bryr oss om frågan om kapitalflykt. Sedan gick Penny vidare och presenterade sakfrågan och Diakonias föreslagna lösning på problemet. Sedan fick jag prata lite om sommarturnén, aktivistgrupperna och hur insamlingen gått till. Sedan lämnade vi över lådan med vykorten, som förhoppningsvis nu har ställs ner till finansminister Anders Borg.

Delegationen från Diakonia blev väldigt väl mottagna och de verkade genuint intresserade. De frågade Penny flera frågor om vad Diakonia vill och hur man konkret skulle kunna åstadkomma det. De lovade också att återkomma till Penny med Sveriges officiella syn på den här frågan, vilket de förhoppningsvis gör.

Det här var en väldigt häftig grej att få vara med på, jag är väldigt glad att jag fick den möjligheten!