Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 31 augusti 2010

Äntligen!!

Tre gånger har det hänt tidigare i mitt liv. Och idag hände det igen: ett röstkort låg och väntade på mig i brevlådan när jag kom hem. Fattar ni?! Ett r ö s t k o r t! Det ser inte så märkvärdigt ut men egentligen skulle det ju förstoras, ramas in i guldram och sättas upp på väggen. Det är banne mig inte många här i världen som har förmånen att få delta i fria, okorrupta val med fler än ett alternativ att rösta på.

Många suckar när det är valrörelse. Politiker spottar ur sig floskler som inte betyder något och löften de inte håller. Och visst handlar politik mycket om retorik - men borde vi egentligen inte jubla när det är valår? Glädjas åt att vi bor i ett land där politiker öppet och utan våld debatterar med varandra och där vi vet att förloraren inte kommer gripa till vapen bara för att valresultatet inte blev som man ville.

Vad du röstar på spelar ingen roll - men ATT du går och röstar, det spelar faktiskt väldigt stor roll! Så gå med rak och stolt rygg till vallokalen den 19 september och använd den lilla papperslapp som du fått!

Och har du turen att bo i Göteborg, Jönköping, Lund, Örebro eller Malmö tycker jag du ska passa på att gå på Diakonias politikerutfrågningar för att få lite kläm på vad partierna tycker om bistånd och utvecklingsarbete.