Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

fredag 29 januari 2010

Här ligger en lax begravd!

Häromkvällen var jag sådär trött att jag inte ville ta tag i nåt speciellt men samtidigt för pigg för att sova. TV-tittande brukar vara lämpligt i det tillståndet. Eftersom jag inte har någon TV tog jag fram min dator och skannade utbudet i svt play. Eftersom jag ändå kände mig lite duktig satsade jag på Miljöresan, ett program som jag aldrig sett. Det skulle handla om lax. Jag var lite motvillig, för jag gillar lax och anade väl vad som skulle komma. Men jag kollade. Själva programmet var kanske inte det bästa jag sett, lite väl amerikanskt. Men så här är det: Vild lax finns det inte så mycket kvar av. Och odlad lax ställer till en massa problem. Den lever supertätt och därför gynnas äckliga laxlöss. Den odlade firren klarar sig bra eftersom den får medicin i maten (fast man undrar ju vad medicinen innehåller och om jag sen får i mig den genom att äta laxen…). Värre är det för de få kvarvarande laxar som råkar ha vägarna förbi i närheten av odlingen. Eftersom de inte smaskat i sig medicin smittas de av den läbbiga lusen. Tro mig, den såg inte ut som något du skulle vilja ha under fjället! Ett annat problem med laxodlingarna är att eftersom det är så många fiskar på ett ställe produceras enorma mängder av avfall som tar död på växter och djur i närheten. Bottnen var helt död, stranden fylld av en sumpig gegga och musslorna i musselbankarna oätliga. Summa summarum – laxen lever men ekosystemet kollapsar! Inte uppmuntrande.
Det fanns en alternativ odling med slutna system. Laxen kunde då inte smitta några vilda laxar eller smutsa ner omkring sig. Det verkar helt klart vara ett bättre alternativ. Det framgick inte av programmet hur mycket vatten som gick åt, men jag skulle inte bli förvånad om det är en ansenlig mängd.
Jaha, nu vet jag detta. Lax bör vara en lyxvara. Att stoppa i sig lax var och varannan dag håller inte. Enligt wwf:s fisklista är miljömärkt lax grön (alltså ok). Odlad, ej miljömärkt är gul. Och vild är röd. Jag har aldrig sett miljömärkt lax så från och med nu blir det ransonering: lax en gång per månad. Men då ska jag å andra sidan njuta riktigt mycket.
Du hittar wwf:s fiskguide här: http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/1243694-fiskguiden-2009-kampanjsida