Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 20 oktober 2009

Nordic Fairtrade Challenge

Idag gick Nordic Fairtrade Challenge av stapeln vilket betyder att Sverige, Norge, Danmark och Finland kämpar om vilket land som kan samla flest personer att fika rättvisemärkt på en dag. Vi i Göteborgsgruppen gjorde vårt genom att stå på Avenyn med kaffe, hembakade kakor och broschyrer om Rättvisemärkt och Diakonia. De flesta var positiva, såklart, gratis fika tackar man väl sällan nej till. Speciellt inte när enda hållhaken var att vi ville att de gjorde ett streck på vårt blädderblock. En och en halv timma på Avenyn resulterade i 247 fikande människor, vi är mycket nöjda!

En inbiten göteborgare, med glimten i ögat och ironin bakom örat, förklarade för mig att han egentligen inte konsumerade solidariskt och undrade istället om jag kunde garantera att någon av ingredienserna kom från ockuperade landområden i Israel. När han senare gick, efter en pratstund och inmundigat fika, hörde jag honom säga till sin kompis att ”de här va änna ett gäng fina männsker”. Det gjorde min dag, om inte min vecka.