Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

onsdag 1 juli 2009

Tck tck tck och Reinfeldt i Visby




I morse såg dagen ej så hoppfull ut då vi möttes av en regnskur på vägen in mot ringmuren… men innehållsrik blev den.

På förmiddagen fick vi inbjudan till en aktion med kampanjen ”tck tck tck” för att uppmärksamma att Sverige går in i ordförandeskapet i EU just idag. Med gråa overaller och Reinfeldtmask gick vi ut på stan och såg allmänt förvirrade ut. Just så förvirrade som vi tycker ledarskapet är angående klimatfrågan. Det var väldigt varmt och svettigt bakom masken men roligt med all uppmärksamhet det gav.

Under eftermiddagen hann vi cykla för att få en skopa glass, slumra en stund i solen och dricka rättvis juice. Allt detta för att orka med att samla in så mycket namn som möjligt under kvällens partiledartal. Mitt i vimlet av folkmassan i Almedalen stod självaste talaren i egen hög person; Mona Sahlin. Jag var lite nervös men tog mig mod att gå fram och fråga om en underskrift. Hon tyckte att det var BRA mål vi hade men kunde ej av principskäl skriva under. Det räckte för mig. Just nu lyssnar jag på hennes tal och hoppas på ett tal där miljöfrågan är i fokus. Kvällen tar absolut inte slut här. Visby är full av aktiviteter en kväll som denna.