Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

måndag 23 juli 2007

klimat och bajamaja

Bilen och klimatet
Igår kom Sara tillbaka med bilen från lägret och jag mötte upp vid jobbet och åkte och lämnade tillbaka den. Det är ju lite lurigt det här med att åka på sommarturné med en bil när man är en biståndsorganisation. Vi informerar för att förbättra livet för utsatta människor - samtidigt kör vi bil dit vi ska och släpper ut massa koldioxid, som ju försämrar livet för redan utsatta människor. Lite lurigt... Anledningen att vi åker bil (och inte tåg) är att vi har en stor utställning i ett släp, och det behövs ju en bil som drar det... Och dumt nog finns det inga bilar att hyra som är både miljöbil och har dragkrok, så den möjligheten försvann. Jag har ni kompromissat och köpt klimatneutralisering för den sträcka vi kört. Till scoutlägret gjorde vi av med ca 140 l bensin, ja la till 110 l för vi var ju i Hultsfred tidigare i sommar. Så här blir det:
250 l bensin = 553 CO2
Det kostar 0,33 kr/kg och summan för oss blev alltså 241 kr.
Detta kan man köpa på Statoils hemsida även om man kör med sin egen bil samt för uppvärmning och allt möjligt. Visserligen vet jag att handeln med utsläppsrätter inte fungerar optimalt och att det finns problem med investingsprojekten som pengarna handlar i men i brist på möjlighet att undvika utsläpp så känns det ändå bättre än inget alls.

Och så bajamajan...
Mina kära kollegor på Jiingi hade kvar min dator sedan jag lämnat lägret för att kunna blogga m.m. Igår på kontoret så startade jag den, och gissa vilkan hemsida de lagt in som startsida åt mig...Haha! Så nu kan jag det mesta om bajamajor, jag kan tänka mig många sämre startsidor faktiskt.

Nästa vecka åker vi till Folkmusikfestivalen Urkult med vår utställning så snart är det dags för tält, sovsäck och bajamaja igen!