Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

fredag 13 juni 2008

Det är nu det händer!


Vad är det som sker? De senaste veckorna har jag spenderat mycket tid på tåg. Jag har varit i Örebro, Borås, Jönköping och Göteborg. Och överallt har jag träffat människor som vill engagera sig för en bättre värld genom att starta en aktivistgrupp för Diakonia i sin stad. Helt otroligt! Nånting stort är på gång…
Nån gång hörde jag att 80-talister är egoistiska och shoppinggalna. Men vet du vad – det är inte sant! Jag möter hela tiden 80-talister som vill engagera sig för en bättre värld, för att utrota fattigdomen och skapa en hållbar värld. Det är inte att vara egoistisk! Det är att känna samhörighet med människor runt om i världen som har helt andra förutsättningar än du och att vara beredd att satsa av sin tid, sitt engagemang och sina pengar för att de ska få det bättre. Men, jag tror att vi som är unga idag vill ha roligt medan vi förbättrar världen. Vi vill inte sitta i dammiga styrelselokaler och tjafsa om småsaker. Vi vill åstadkomma något!
Jag är så glad att det finns Diakoniaaktivister som snart åker på festivalturné med en fantastisk utställning! Och jag är glad över alla er som kommer att starta Diakoniagrupper i höst!
Vill du också förändra världen!
Kolla in på diakonias.se och börja med att prenumerera på vårt nyhetsbrev Khuluma. Läs sedan här och inspireras av vad som händer i sommar.
Hoppas vi ses i en aktivistgrupp i höst!