Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

onsdag 2 april 2008

Mitt i terminen

Så har mer än halva terminen gått som i ett nafs! I Uppsalagruppen har vi hittills haft ett antal kvällar på olika teman, som några från gruppen planerat och genomfört. Själv är jag glatt överraskad över hur mycket jag lärt mig om olika frågor såsom mikrokrediter, genus och etiska problem i elektronikindustrin. Som planeringen ser ut just nu kommer resten av terminen ägnas åt att förbereda oss inför sommaren genom att greja med informationsturnéns utställning och lära oss mer om hiv/aids.

En av de planer vi hade inför terminen var att genomföra en Rättvisemärkt-offensiv i Uppsalas kyrkor med målet att alla församlingar i stan sedan skulle använda sig av Rättvisemärkta varor. Josefin och Karin tog på sig att kolla upp vilka kyrkor som skulle kunna vara aktuella för ett besök och gjorde en liten undersökning kring detta. Några veckor senare återkom de med det mycket glädjande beskedet att alla kyrkor i Uppsala redan använder Rättvisemärkta produkter. Därför tänker vi nu istället luta oss tillbaka och känna oss väldigt nöjda med att ha lyckats uppnå detta mål, dessutom med minimal arbetsinsats…:)

Slutligen vill jag bara dela med mig av något nytt jag lärt mig på sistone, nämligen att fler kvinnor dör varje år i mödradödlighetsrelaterade incidenter (typ aborter, missfall, förlossningar) än vad som omkommer i malaria, aids och tuberkulos tillsammans. En kvinna i minuten dör! Förutom att det är kasst i sig blir jag också störd på att jag inte ens visste om detta, då jag misstänker att det finns en relation mellan den bristande belysningen av detta problem och det faktum att det bara drabbar kvinnor.