Vi är Diakoniaaktivisterna. Vi lämnar avtryck och tror på att en bättre värld är möjlig. Tillsammans förändrar vi världen. Välkommen till vår blogg!

tisdag 18 december 2007

Utmana traditionen!

"Nästa år skippar vi julklapparna, va?!" har så länge jag kan minnas varit min farfars standardreplik efter att timmarna av julklappsutdelning gått till ända och vi går runt och tackar varandra och frågar om boken/skivan/tröjan/glasen var till belåtenhet. "Ja, farfar, det gör vi" brukade jag svara med vetskapen om att nästa år skulle julklappsberget vara större än aldrig förr. Så ifjol gick min familjs jultraditioner genom tidernas största förändring. Vi begränsade julklappsinköpen! (på min, minsta barnet i familjen, inrådan btw...) Mamma och pappa skulle endast köpa en klapp var till mig och mina syskon, och vi skulle gemensamt köpa en var till mamma och pappa. Inget till farfar, inget till farmor, inget till morbror och inget till kusin. När julaftonen kom var vi alla lite spända på hur kvällen skulle arta sig. Julklappsutdelningen i min familj har alltid tagit evigheter eftersom vi är en rim-älskande familj, och då tar det lite tid när man ska fundera och gissa på vad som kan vara i paketet. Vad skulle vi nu göra resten av kvällen? Julklappsutdelningen kom, och gick undan i aldrig skådad takt. Efteråt satt vi lite paffa i soffan. Klockan var bara åtta och vi var redan klara! Men så upptäckte vi att vi alla tyckte det var rätt skönt. Nu hade vi ju tid för att bara umgås ett tag.

I år var det självklart att vi skulle fortsätta denna julklappsbegränsade tradition. Vi har inte ens riktigt bestämt om vi ska köra på samma modell som ifjol eller på något annat sätt. Detta har resulterat i att jag inte har köpt en enda julklapp än. Och jag är inte ens bekymrad över detta faktum. Det ordnar sig nog när jag kommer hem och kan titta tillsammans med mina syskon. Sen är det ju bara ett plus att jag slipper gå på stan i ett julhysteriskt Göteborg.

I eftermiddag kommer vi aktivister i Göteborg tillsammans med Speak att ordna en köpfri zon i Brunnsparken mellan kl 16 och 19. Där finns fika, tips på schyssta julklappar och en omvändelsesäck där man kan få slänga sina julklappar så de går till bättre behövande. Välkommen att utmana traditionerna!